thumb image

Voor het aanmeren bij laad- en losplaatsen wordt gebruik gemaakt van bestaande kades en aanlegsteigers of nieuw te realiseren steigers en pontons. De schepen van Mokum Mariteam zijn niet afhankelijk van steigers. De goederen worden met een elektrisch-hydraulische kraan op de kade geplaatst. Deze kraan wordt gevoed vanuit de accu’s.

Het natransport van de wal tot de ‘voordeur’ (eindbestemming) wordt verzorgd met onze nieuw ontworpen elektrotrekker. Deze trekker is, net als het schip, volledig schoon en stil. Het natransport kan tot op ongeveer 150 meter tot de eindbestemming gebruikt worden. Mocht deze afstand groter zijn, dan kunnen we andere middelen inzetten, zoals de vrachtfiets of elektrische stadsvrachtwagen. Uiteraard dient dit aan te sluiten op het duurzame karakter van het multimodaal systeem van Mokum Mariteam.

De naam voor ons natransport is ‘Kiki’. De kargadoor, het straatberoep in de ambulante handel, was de man die de zware handkarren met een touw en een haak over de brug trok: kar-ga-door. Hoge bruggen waren daarbij een goede inkomstenbron. Eén van de bruggen over de Prinsengracht was het werkterrein van Kiki de Kargadoor. Kiki is daarmee een toepasselijke naam voor het natransport van Mokum Mariteam.